Miyazawa flute choir

Vi besöker Miyazawa i Japan - En reseblogg

2019 är det 50 år sedan Masashi Miyazawa startade sin egen firma. I samband med detta jubileum blev vi på Windcorp tillsammans med agenter för Miyazawa från ett 20-tal länder inbjuda till Japan för ett speciellt evenemang. Ett affärsmöte och ett besök på fabriken stod på schemat, men vi skulle få uppleva så mycket mer under dessa fyra dagar. Detta är Fredriks reseskildring om ”Miyazawas International Distributor Meeting” och mina intryck från mitt första besök till Japan. Du kommer också få veta varför Miyazawa har ett speciellt förhållande till just Sverige.

Ledig dag i Tokyo

Det är en lång resa från Göteborg till Tokyo, så jag hade planerat att anlända någon dag före mötet med Miyazawa för att klara tidsomställningen, men också för att uppleva storstadspulsen i en av världens största städer och väldens folkrikaste område.

I Tokyo med förorter bor ca 35 miljoner människor på en yta stor som Skåne. När man tar tågen från flygplatsen förstår jag hur man löst detta rent praktiskt - man bygger på höjden. Även om alla hus inte är skyskrapor är de flesta byggnader höghus och de ligger tätt intill varandra. De flesta storstäder har ett centrum med höga hus. Tokyo känns om ett enda enormt centrum. Från högsta våningen i mitt hotell skulle jag se höghus i alla vädersträck ända till horisonten!

Resetipsen jag fått från min kollega Andreas (som är Japanfantast och åker hit så gott som en gång varje år) visar sig komma väl till pass. Att hitta är inte så svårt. De flesta skyltar har även engelsk text sedan Tokyo var värd för OS 1964. Trixet som Andreas lärde mig var att hitta rätt utgång från tåg och tunnelbanestationer. De är enorma och har ibland 20 olika utgångar i olika riktningar. Jag kommer still slut fram till mitt hotell i stadsdelen Shibuya efter nästan ett dygns resande.

Shibuya är en stadsdel med enorma affärsgator. Neonljus och reklamskyltar dominerar. Det är varmt och enormt fuktigt, ibland börjar det regna lite. I början känns det nästan omöjligt att ta sig fram bland alla människor. Sedan slår det mig att i ett land med vänstertrafik är det vänstertrafik även på trottoarer. Att som skandinav vara ett huvud längre än alla andra är också till fördel när man ska navigera sig genom folkhavet.

Dags för mat. Hur ska jag klara detta i ett land där man ogärna pratar engelska? Mitt emot mitt hotell hittar jag ett mysigt litet matställe som serverar Ramen (nudelsoppa). På utsidan av den lilla restaurangen sitter en stor automat på väggen. Varje rätt har en bild och knapp med priset. Jag matar in några sedlar och trycker på knapparna med bild på talrik soppa med fläsk och en öl. Ut trillar till min besvikelse bara två små papperslappar. Servitrisen skrattar åt mitt uttryck och  vrider på ett vred som får maskinen att betala ut växeln likt högsta vinsten på en enarmad bandit. Hon tar de små lapparna och ber mig att sitta ner. Fem minuter senare njuter jag av en enormt god och rejält tilltagen måltid. Nu var jag redo att utforska Shibuya.

En riktigt god ramen!

Området kring hotellet dominerades av stora varuhus som ofta var 6-8 våningar. Roligast var att besöka de lite mindre varuhusen. Där utnyttjar man varje kvadratmeter till max. På en våning kunde du intill avdelningen med TV-apparater även finna avdelningen för golfklubbor, digitalpianon och vin. Alla nöjen på ett ställe!

Om du söker på en specifik butik eller restaurang på GoogleMaps kan det visa sig att det låg en helt annan butik när du kom fram till adressen. Då får man börja kolla vilken våning du ska till. Det kan hända att butiken ligger på 7:e våningen, mellan ett apotek på 6:e våningen och en bar på 8:e våningen.

Jag spenderade sista halvan av dagen med  att promenera bort från huvudgatorna och söka mig in på de lite mer gemytliga bakgatorna. Jag hittade bland annat en kandidat till världen minsta bar (se bild).

Shibuya affärsgata Shibuya nattregn 

MIYAZAWA MEETING

VÄLKOMSTDRINK

Nästa dag var det dags att packa ihop och ta sig vidare till stadsdelen Ikebukuro där Miyazawa hade reserverat rum till sina gäster på det eleganta och pampiga hotel Metropolitan. Efter incheckning skulle vi mötas i ett rum på en av de översta våningarna för en välkomstdrink.

Miyashi Miyazawa och sonen och nuvarande VD:n Kazuyama ”Kazu” Miyazawa hälsade oss välkomna och Ichiro Katayama, företagets försäljningschef, höll ett kort tal och en välkomsttal. En hel del bekanta ansikten fanns i rummet. Agenterna för USA, Tyskland, Danmark, England och Spanien har jag träffat och umgåtts med på olika musikmässor genom åren, men här fanns många nya ansikten för mig:  Miyazawas representanter för Italien, Frankrike, Turkiet, Israel, Kina, Hong Kong, Sydkorea, Singapore för att nämna några. De som forfarande led av jetlag avslutade kvällen i hotellets skybar.

Skybar

DAGS ATT JOBBA

Ichiro hade påpekat på skoj att vi är inte bara här för att ha rolig, vi måste också jobba! Nästa dag bestod av ett väl förberett och välrepeterat typiskt japanskt möte. Vi åkte med buss till en närliggande konferensanläggning vid en vacker park.   

Bröllopsparken Traditionell bröllopsklädsel

I parken gifter sig 20 till 30 par per dag och vi fick från vårt konferensrum bevittna ett antal vigslar i parken under några kaffepauser.

Det kändes nästan som ett FN-möte när  Miyazawaagenter från hela världen satt i ett rum tillsammans. Miyazawa berättade kort om företagets historia. Hur Miyashi Miyazawa började jobba för Muramatsu, men snart beslutade sig för att hoppa av och öppna eget. De första åren såldes Miyazawas flöjter enbart i Japan, men successivt ökade tillverkningstakten och USA var första landet utanför Japan som kunde erbjuda Miyazawas flöjter. Sverige var nummer två!

Miyazawa har ett lite speciellt förhållande till Sverige då Porst Musik i Stockholm var en av de första företag i världen man exporterade flöjter till. Min kollega Bert på Windcorp i Stockholm jobbade på Porst Musik och har berättat hur stor intresset var för Miyazawa under 70- och 80-talet. Förutom alla skolflöjter som Miyazawa tillverkade på den tiden ville varenda musikstudent och lärare byta till Miyazawa. De var helt enkelt så mycket bättre att spela på och billigare än de tyska flöjter som tidigare varit dominerande på proffssidan i Sverige.

PLANER INFÖR FRAMTIDEN

Så var det dags för Miyazawa att presentera sin strategi för att fortsätta den positiva utvecklingen de kommande 50 åren. Utan att gå in på detaljer handlar det som alltid om kvalitet. Man tryckte även på leveranstid, som man framöver vill förkorta från de nuvarande 6-8 månader till 2-3 månader. Den tredje punkten är något jag alltid förknippar Miyazawa med: ständig utveckling och förbättring. Jag älskar företag som trots att de erbjuder makalöst bra produkter alltid försöker hitta  nya vägar att förändra och utveckla.

Efter en läcker lunch, som var snudd på en religiös upplevelse, var det dags för en liten titt på den närmaste framtiden. Yanami Sakahashi från Tokyo Philharmonic Orchestra var inbjuden för att demonstrera några nya prototyper som Miyazawa har utvecklat. Det är flöjtmodeller och munstycken som kan komma att tillverkas om 1-2 år. Man ville få feedback från oss återförsäljare för att bestämma hur man ska gå vidare i processen. Detta var något helt nytt för mig när det gäller japanska tillverkare. Öppenheten och dialogen med musiker och återförsäljare är något som gör Miyazawa helt unik jämfört med andra japanska tillverkare.

Miyazawa planerar även att bygga en ny fabrik redan nästa år, något jag återkommer till.

Lunchtallrik  Yanami Sakahashi

JUBILEUMSMODELLEN "AZ CoSmo"

Avslutningsvis demonstrerade Mr. Sakahashi Miyazawas jubileumsmodell, som han själv har förälskat sig i och  lagt en beställning på. 50th Anniversary model kommer bara tillverkas i ett begränsat antal, efterfrågan från vissa marknader har varit enorm. Flera av agenterna runt bordet berättade hur de hade musiker i kö som hoppades på att få köpa ett exemplar. Vi hoppas att få ett exemplar till Sverige. Framtiden får utvisa.

BUSSRESA TILL FABRIKEN I IIJIMA

För några år sedan tog Miyazawa ett drastiskt beslut att flytta sin fabrik från Tokyo till en liten stad i bergen 4 timmars resa från huvudstaden. Det innebar en större och modernare fabrik, men även en risk då man var tvungen att nyanställa flera fabriksarbetare. Man rekryterade flera unga instrumenttekniker direkt från instrumentbyggarskolor i Japan. Iljima ligger verkligen på landet. Staden har bara kring 3000 innevånare. Man var därför även tvungen att ordna boende och hjälpa de nya medarbetarna att bli en del av det sociala livet i Iijima. Resultatet var mycket lyckat. En föryngring av personalstyrkan gav den energi och fokus man behövde för att fortsätta utvecklas och fabriksarbetarna älskar sin nya hemstad.

Vår resa tog oss upp mellan bergspassen. Molnen låg strax under bergstopparna och i fjärran kunde vi se mount Fuji. När vår buss anlände i Iijima hade vi fått information om att vi skulle bli bjuda på en flöjtkonsert. Vi parkerade framför ett litet konserthus. Parkeringen var överfull och vi fick höra att ingen hade sett så många bilar framför konserthuset tidigare!

I foajén till konserthuset visade lokalborna upp en utställning med alltifrån blomsterarrangemang, papperskonst och mountain bike turism till fotoutställningar. Roligast var foton på mönster man kunde se när snön smälte i bergen - ungefär som att se molnfigurer. På en bergstopp kunde man se Napoleon, en annan kunde med lite fantasi föreställa Den Lille Havsfru i Köpenhamn.

Konsertsalen var fullpackad och borgmästaren i stan kom in och hälsade välkommen. Publiken svarade artist och unisont tillbaks. Efter ett antal inledningstal från både borgmästare, Miyazawarepresentanter och en flöjtlärare på japanska började det gå upp för oss vad vi skulle få se…

OBLIGATORISKT FLÖJTSPEL I ETT ÅR

För ett år sedan när det här mötet planerades bestämde man att personalen på Miyazawa, såväl fabriksarbetare som chefer och administrativ personal skulle framföra en konsert. Vi musikanter har ofta en romantisk bild om att alla på en instrumentfabrik spelar instrumenten de tillverkar. Så är sällan fallet. Miyazawaledningen ville ändra på detta och gav en flöjt till alla anställda och erbjöd dem en privatlektion i Tokyo (4 timmars enkel resa) en gång i månaden. 12 månader senare skulle en flötjkör (stor flöjtensemble med instrument från piccolo till kontrabasflöjt) framföra en konsert!

Konserten varade i nästan två timmar och var helt fantastisk! Vi fick höra allt från Bach och Ravels Bolero till Soul och pop. Det är ofattbart att många av musikerna inte kunde spela flöjt alls för ett år sedan. Wow!

Efter konserten bjöds lärare och musiker på en stor festmåltid för att fira den lyckade konserten. Vi andra återvände till ett lokalt litet hotel för vår egna fest. En hel del sake (japanskt risvin) från olika lokala tillverkare kan ha konsumerats under kvällen.

 Början till en kropp Munstycksplattor

FABRIKEN OCH TILLVERKNINGEN

Mycket som gäller tillverkning är känslig information och vi fick förhållningsregler och information om vad som var tillåtet att fotografera och filma innan vi gick in i lokalerna

I samband med flytten till Iijima passade man på att investera och uppgrader maskinparken. Flera moment i de förberedande stegen i tillverkningen är helt automatiserad såsom håltagning för tonhålen och tillverkning av munstycksplattor. Allt för att kunna erbjuda en så jämn och konsekvent kvalitet som möjligt. Alla mekanikdelar löds forfarande ihop för hand, vissa så små att man har svårt att förstå hur det går till. Speciella jiggar (mallar) ser till att poster hamnar på rätt ställe innan de monteras på plats. På flera stationer poleras och kontrolleras kvalitén på det föregående steget i tillverkningen.

I ett avskilt rum sker den slutliga monteringen av klaffskinn och finjusteringen. Ett antal personer jobbar under enorm koncentration med att montera och demontera mekaniken, justera en enskild puta om och om igen för att uppnå önskat resultat.

NY FABRIK PÅ GÅNG

Trots att den nya fabriken bara varit igång några år har man redan börjat växa ur lokalerna. En ny tomt några hundra meter från den nuvarande har köpts loss. Här planerar man att redan om ett år börja bygga en ny större fabrik. Man kommer successivt flytta in avdelning för avdelning. Miyazawa räknar att tillverkningen bara kommer ligga nere under en knapp månad. Fördelen är att den nya fabriken kommer ha större kapacitet och målet med kortare leveranstider kommer snart att uppnås.

Miyazawa staff

RESAN KOMMER TILL SITT SLUT

Ända sedan jag först kom i kontakt med Miyazawa flutes för ett tiotal år sedan när Porst Musik och Windcorp gick samman har jag imponerats av detta unika familjeföretag. Strävan att ständigt utvecklas och hitta nya klangfärger med sina instrument och munstycken ( Miyazawa kallar det ”Color Of Sound”) har alltid imponerat på mig. Många flöjtister, även proffsmusiker, har en bild av hur en Miyazawaflöljt låter och känns, men om de inte har provat en ny modell de senaste tre åren kan jag påstå att den bilden inte stämmer. Introduktionen av MX-munstyckena har gett Miyazawa en helt ny målgrupp. Många av de agenter som var med på Miyazawamötet vittnade om hur många etablerade musiker går ifrån de flöjtmärken de varit trogna i många år för att de hittat något de länge eftersökt i Miyazawas nya modeller. När provade du en Miyazawaflöjt senast?

Så var det till slut dags att åka tillbaks till hotel Metropolitan för ett avsked. Jag hade stämt träff med min kontakt på saxofontillverkaren Yanagisawa, men det får bli en separat reseberättelse.