Klacken

Ofta kopplar många ihop klack med munstycken som Jumbo Java, Dukoff och på senare tid JodyJazz Jet. Men de flesta munstycken som är populära har ofta en intressant klackdesign. Det är här som soundet kan påverkas på detaljnivå. Man kan säga att det finns 3 sorters klackar och som sen görs i olika grader. Det kan finnas en poäng med att prova munstycken med olika klackar. Låter du för mörkt, testa en ”step baffle”, har du svårt att spela mjukt prova en ”flat baffle”.

"Flat Baffle" 

Den platta klacken är väldigt vanligt på mindre instrument som Sopransax och klarinett. Eftersom att volymen redan är så pass liten i dessa munstycken blir det ofta för bright om man tillsätter en högre klack. Det blir en rak och fin väg för luften att transporteras på. Luften får flödas som genom en öppen kran. Det ger ett mörkt och runt sound som blir behagligt på ljusare instrument. Kan även kombineras med small chamber eller mindre öppningar på altsax.

Step Baffle

Denna klack är den mest tydliga att se och höra. Det är som en fartramp in i kammaren. Luften färdas snabbt och direkt. Det blir mindre volym mellan munstycket och röret den första biten när luften färdas. Ger bra projektion och skärpa samt en väldigt snabb respons. Dave Guardala gjorde denna typ av klack oerhört populär. För många som vill klara av att spela i starka ljudvolymer och med en modern teknik är denna klack ibland nästan nödvändig! Är även en design som många väljer för att ha på sitt reservmunstycke för att kunna klara av vissa typer av musik.

Roll-Over Baffle

Denna typ av klack sitter precis bakom tippen på munstycket, som en liten entré in till kammaren. Det ger lite spridning för luftflödet. Man kan se det som att man håller för fingret lite grann på kranen. Det mesta kommer konstant men lite av luften får snabbare fart. Det ger lite mer edge och projektion. Vanligt på många populära tenorsax-modeller som t ex Otto Link. Eftersom att luften också får färdas i olika hastigheter så kan det bli mer övertonsrikt. Roll-over kan skilja sig väldigt mycket och är ofta en kvalitetsfråga. Är det för mycket material på klacken kan klangen bli stum. Den är inte helt lätt att se,men man kan känna om man drar med fingerspetsen.